6.7.15

Kun kotikaupunki ei tunnu enää kodilta

Synnyin tammikuisena aamuna vuonna 1996 Mikkelissä savolaisille vanhemmille. Oon koko ikäni ollut yksi lähisuvun mustista lampaista, koska oon lähes koko ikäni asunut Turussa aivan toisella puolella maata kuin suurin osa muusta suvusta. Toki myöskin äiti on asunut Turussa yhtä kauan kuin minä itse, mutta ei todellakaan yhtä suurta osaa elämästään luonnollisesti kuin minä.

Päästyäni peruskoulusta 2012 jouduin miettimään jälleen uudelleen tarkasti sitä tosiasiaa, että missä haluaisin asua. Millään kovin vakavalla tasolla en asiaa miettinyt vaan hain ennemmin hyvän kaverin kanssa samaan lukioon, kun en tiennyt mitä muutakaan olisin halunnut opiskella.
Lopetettuani lukion hain Lietoon kouluun. En tuolloin halunnut enää Turkuun kouluun. Ei ollut edes mielessäkään eikä yksikään niistä viidestä kouluvaihtoehdosta ollut Turussa, mutta Turun seudulla kylläkin. Kaukasin hakutoiveeni oli Raumalla. En ottanut koulupaikkaani Liedossa vastaan. Jälkikäteen voin todeta vaan, että äärettömän hyvä niin.

Nykyisin opiskelen ehkä mahtavimmissa koulussa ikinä täällä Turussa enkä kadu hetkeäkään, että päätin valita täysin eri alan, mitä ajattelin vielä peruskoulussa. Turussa oleva koulu vaan aiheuttaa mulle haasteita.

Oon aina ollut todella ahkera matkustamaan. Rakastan junamatkustamista ja konduktöörin ammatti on ollut lähes 10 vuotta mun haaveena. Mulla on vanhoilta koodailuajoilta paljon kavereita ympäri Suomen. Mulla on kavereita sieltä sun täältä netin kautta. Ei olisi 12-vuotias Heidi tajunnut aikanaan mihin suohon päänsä pisti. Oon käynyt tapaamassa kavereita nyt jo Rovaniemellä asti Varkautta, Vantaata tai Jyväskylää unohtamatta. Paikkakuntiahan on lukuisia ja lukuisia. Matkailuhan tunnetusti avartaa, mutta mun kohalla on pää jo suhteellisen sekaisin.

Viime vuonna vietin todella paljon aikaa Varkauden suunnilla. Varkaushan on mun näkövinkkelistä ihan syvältä, mutta auta armias, kun lähit ajelemaan kohti Jyväskylää tai Kuopiota. Alat vaan kattelemaan kuinka kivaa olisi asua tuossa ja tuossa tönössä keskellä peltoa. Tänä vuonna oon ollut todella paljon Oulussa. Oulu ei kaupunkina inspiroi yhtään, mutta sekin olisi parempi kuin Turku. Olin juhannuksena Jyväskylässä. Jyväskylässä sielu lepää, joten yllättäen Jyväskyläkin on parempi kuin Turku. Olin kesäkuun alussa Kuopiossa. Mun sisällä elää pieni savolaispirulainen, joten Kuopiossa sitä vasta sielu ja sydän lepää. Tulin illalla kotiin Rovaniemeltä. Sekin kaupunki tuntuu niin paljon paremmalta paikalta kuin tämä koti-Turku.

Oon viimeset 1,5 vuotta äärimmäisen aktiivisesti kuvaillut etenkin vanhoja jo käytöstä poistettuja rautatieasemia. Niillä useita tunteja kestävillä asemakierroksilla näkee niiiiiin paljon. Näkee sellaisia paikkoja, joihin ei olisi kuuna päivänä muuten tullut mentyä. Jossain ihan korvessa olevan aseman miljöössä on luonto. Ei ole paikallisliikenteen bussipysäkki 100 metrin päässä. Ei ole naapureita seinän takana. On vain junarata, ohi kiitävät junat ja luonto. Tuntuu, että kaikkialla on parempi asua kuin Turussa. Niitä asemia on muuten nyt kasassa huimat 203 kpl!

Mulla on kauhea kriisi, koska olen tosiaan vielä kaksi vuotta kiinni Turussa koulussa. Tietysti koulua voi vaihtaa ja ainoa siirtoa jonnekin toiselle paikkakunnalle. En vain haluaisi jättää tuota unelmien kouluakaan. Turku on ihan siedettävä kaupunki, mutta laittaa väkisin miettimään, kun et halua lähteä Rovaniemeltä tai Oulusta kotiin ollenkaan. Istut Turussa bussissa matkalla kotiin ja mietit vaan sitä miten kaikki maisemat on nähty niin moneen otteeseen, ettei niitä enää vapaaehtoisesti haluaisi nähdä. Kotiinhan on kiva tulla reissun jälkeen, mutta en pidä siitä, että se koti on Turussa.

Olen loukussa.

6 kommenttia:

  1. älä huoli, olen itsekin sielunseikkailija. vuosi tai kaksi paikkakunnalla tekee tiukkaa, mutta sanon vain että uudet ihmiset ja uudet piirit värittää sen saman kaupungin täysin uusilla väreillä. Päästä irti hihnoista jotka pidättelee elämää ja ylläpitää vanhoja kaavoja, elä flowssa. Pian huomaatkin että olet valmistunut koulusta neljä vuotta sitten. Kyllä se aika menee, mutta se miten kulutat sen saa sen tuntumaan nopealta tai hitaalta !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kunpa kaikki ois yhtä helposti tehty ku sanottu.

      Poista
  2. Mä en pitänyt Turusta yhtään kun 18-vuotiaana täältä pois muutin. Neljä vuotta Lahdessa opetti kuitenkin näkemään Turun ehkä mahtavimpana kaupunkina mitä Suomesta löytyy, että näin se mielipide muuttuu muutamassa vuodessa. Käy Turussa paikoissa, missä et ole aikaisemmin käynyt? Ja aika kuluu nopeammin kuin uskoisikaan ja onneksi aina pystyy matkustelemaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Turussa ei tunnu vaan olevan enää yhtäkään kolkkaa, jossa en olisi jo käynyt... Muuten ihan älyttömän hyvä vinkki. Ehkä tämä tästä vielä joskus :)

      Poista
  3. Mä randomisti rupesin lukee sun blogia ku yritin täs työaikana vähän kattella millasia blogeja ihmisillä on ja sillee :'D Tutkimustyötä! Lilyn ja Indiedaysin ku kolusin ni jotenki tulin tänne ja randomisti sit luin tän jutun ja pakko oli kommentoida, kun munkin kotikaupunkia tässä kommentoit xD

    Mä kyllä tykkään Jyväskylästä kaupunkina. Juhannuksena täällä on varmasti ollut superkuollutta ja tylsää (no jotain sen sorttistahan sä mulle sillon viestittelitkin), mutta normaalisti tää on aika eloisa kaupunki. Ja nätti. Keskusta on tosi kiva ja nyt se on täynnä jouluvaloja. Jyväskylä onkin julistanut itsensä "valon kaupungiksi" ja täällä on ihan hemmetisti erilaisia valoja ympäri kaupunkia ja on kyllä tosi kivannäköstä. Ja täällä on kaikkea lähellä.

    Mistä mä sitten en tykkää Jyväskylässä, niin ne on nää ihmiset täällä. Tää kaupunki on täynnä hipstereitä, ituhippejä ja ärsyttävää yliopistohörhöä. Jossain Kuopiossa taas on mahtavat ihmiset (itekki ku savolainen oon kuitenkin), mutta se ei kaupunkina oo läheskään niin kiva kuin Jyväskylä. Ja mulla on joku ihan ihmeellinen tunne, että jos en asuis Jyväskylässä, niin asuisin Tampereella. Jännä sinällään, kun en juuri koskaan käy Tampereella tai osaa liikkua muualla kuin siinä koskikeskusksen välittömässä läheisyydessä :'D Mulla vaan on se käsitys, että se ois kiva kaupunki asua. Kolmas vaihtoehto ois varmaan se Kuopio.

    Turusta en osaa sanoa mitään, pitäs vissii joskus sielläki käydä, muuallakin kuin terminaalissa :'D Ja sähän ehit opiskelujen jälkeen lähteä Turusta pois, etit töitä koko suomesta ja muutat sit sopivan duunipaikan perässä jonnekkin. Ja sä kuitenkin matkustelet sillä junalla niin paljon, että ethän sä nyt täysin jumelissa siellä Turussa ole :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jyväskylä ja Kuopio on kyllä kaks sellasta kaupunkia, joissa vois nähä ittensä vielä joskus asumassa :D Karua vaan olla ite täällä Turussa loukussa kuitenkin vielä 1,5 vuotta ja sen jälkeen pitäis muka osata jotain päätöksiä ja ratkasuja tehdä. En kumminkaan haluais muuttaa kaupunkiin, josta en oikeesti tunne yhtään ketään (JKL ja KUO molemmista tiedä yhen ihmisen...)

      Ja joo. Eipä Jyväskylässä juhannuksena pahemmin mitään ollu :D Tosin parempi sää olis voinu auttaa asiaa. Turkuhan tosiaan on julistanu ittensä joulukaupungiksi, että täältäkin löytyy niitä jouluvaloja kuin muille jakaa.

      Savolaeset on vaan parhautta. Kuulen aina välillä sitä, että miten voinkaan tykätä savolaisista jotenkin tai edes siitä murteesta. Itekin kumminkin Savosta alkujaan ja koko suku savolaisia täynnä niin enemmän tuntis varmasti olevansa kotonaan Kuopiossa kuin Turussa.

      Turussahan ei ainakaan tällä hetkellä ole muuta vikaa kuin ne kuuluisat ihmiset. Jos Turku olis täynnä avarakatseisia savolaisia niin kaikki olis varmaan paremmin :D

      Poista